Kontakt:
Försäljning: Filialen, Agnesgatan 1, Malmö, öppet tis.-fre.11-18, lör.11-16
Ateljé: Glas och lera, John Ericssons väg 83, Malmö Telefon: 070-54 25 612
CV Anna R Kinman, 1973
Musik
1994-98 Ingesunds Musikhögskola ,viola, Instrumental- och Ensemblelärarlinjen
1998-99 Scuola di Musica di Fiesole, Florence, Italien, Musikerutbildning, Svenska Institutets Utlandsstipendium
1999-00 Göteborgs Musikhögskola, Musikerprogrammet 2000-01 Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Köpenhamn, Danmark, Musikerutbildning
2001- Frilansande musiker viola, barockviola. Engagerad av bl.a. Norrköpings Symfoniorkester, Jönköpings Sinfonietta, Den Ny Opera i Esbjerg, Danmark samt vid en större antal barockensembleuppsättningar i Sverige och Danmark. Anna har också samarbetat med flera nu levande tonsättare och fått verk skrivna till sig som hon också uruppfört:
Christoffer Elgh- för viola och vibrafon,
Lars Carlsson- för elviola och interagerande media/ tonband,
Jan Ohlsson- för violast och tonband.
Keramik
2002 egen fullt utrustad verkstad
2004 sommarkurs i rakubränning vid Bohusläns Folkhögskola
2006 sommarkurs på Capellagården för Leon Simonsson
2007 sommarkurs på Capellagården för Kennet Williamsson
2005-2008 kurser i screentryck och avancerad dekorteknik, glasyframställning, gjutning i mjukaformar, drejning av små och stora föremål anordnade av Cebex i Stockholm och Malmö.
2009-ateljé i Malmö, medlem i och försäljning genom Filialen- konst och konsthantverk.
Anna arbetar mycket med beställningar inom olika keramiska fält. Beroende på uppdragets karaktär utformar hon i rökbränt, raku, lergods, stengods eller porslin.
Under våren 2010 är Anna aktuell med scenisk installation till en balettföreställning på Balettakademins fria scen i Stockholm. Det är ett samarbete med koreograf och dansare Madeleine Karlsson, kompositör och musiker Peter Schuback, textilkonstnär Ane Svenheden och ljuskonstnär Alexandra Stratimtrovic. Föreställningen utgör andra delen i en trilogi på temat RAKU. Anna formger även en uteplats till en arkitektritad villa, och gör en större beställd personlig skulptur. Som musiker är hon under våren 2010 bl.a. engagerad av Den Ny Opera i Esbjerg och av Drengekoret i Köpenhamns Domkyrka.
Rakutekniken, se bilden ovan, har sitt ursprung i 1500-talets Japan. Glasyrbränningen sker i en vedeldad ugn utomhus. In i elden förs föremålen med en lång tång. När glasyren smält lyfts de ut och glasyren börjar att krackelera. Föremålen läggs då i en behållare med kutterspån där krackelyren svärtas genom den reduktionsprocess som uppstår. Denna process stoppas när tingen förs ner i vattenbad. Märket efter tången blir ett signum för hantverket. Enligt traditionen lagas sprickor med guld för att belysa att det som kan tyckas vara vår svaghet kan vara vår styrka.